Hülyék-e az emberek?

Viselkedéstudomány gyorstalpaló. Második lecke: Hülyék-e az emberek és van-e agyuk?

Népszerű, felsőbbrendűséget implikáló megjegyzés, amit nap mint nap hall az ember egyébként értelmes, intelligens beszélgetőpartnereitől, hogy “hülyék az emberek.” Különösen gyakran merül ez fel abban az esetben, amikor mások az általunk helyesnek tartott verzióhoz képest eltérően gondolkodnak, viselkednek, döntenek. Persze az is megfigyelhető, hogy adott esetben ez az eltérő megközelítés tényszerűen előnytelen, nem hatékony, sőt, akár az illető szándékával ellentétes eredményre vezet. Tehát rögtön itt van rá a bizonyíték (illúziója), hogy “ hülyék az emberek”.

Az én nézőpontomból azonban az emberek nem hülyék, hanem nagyon könnyen befolyásolhatóak, különösképpen azok által, akik értenek a hatásgyakorlás művészetéhez és a viselkedéstervezés tudományához. Azok egyébként, akik kristálytisztán látják, hogyan csapják be a rossz anyagi és életkörülmények között tengődő és/vagy nem túl iskolázott honfitársainkat, ugyanúgy prédái például a marketingben alkalmazott manipulációnak (pl.: akciók, árazási trükkök, impulse vásárlásra ösztönző termékkihelyezések, az ingyenesség hatása, a rászoktatási módszerek a fogyasztás növelésére, és még hosszasan lehetne sorolni), csak magukat nem hülyézik le emiatt.

Pont az bizonyítja, hogy az embereknek “van agyuk”, hogy működnek a manipulációs módszerek. Ahogy Daniel Kahneman, közgazdasági Nobel-díjas pszichológus munkáiban olvasható, kétféle gondolkodási rendszerünk van: az 1-es típusú automatikus, intuitív, gyors, rugalmatlan, és a 2-es típusú tudatos, elemző, lassú és rugalmas. Elsősorban az 1-es vezérel bennünket, akármennyire nem hízelgő ez számunkra. Nagyon jó is amúgy ez így, mert a rutinok és automatizmusok nélkül nagyon alacsony hatékonysággal vezetnénk az életünket. Sajnos azonban az 1-es rendszerünk szisztematikusan hibázik is, ezeket nevezi a tudomány kognitív torzításoknak, van belőlük vagy 200 fajta. A manipulátorok, akár a marketingben, akár a közéletben, ezekre a gondolkodási gyengeségeinkre építenek. Baromi nehéz ellenállni nekik. Mi magunk, akik ezzel foglalkozunk, ugyanúgy ki vagyunk téve a gondolkodási hibáknak, hiába ismerjük a működésüket. Vicces torzítás az “I’m not biased bias”, ami azt írja le, hogy meg vagyunk győződve az ellenkezőjéről. Pedig ránk is hatnak. Viszont lehet ellene dolgozni tudatosítással, hatékony és ipari mennyiségű kommunikációval (azaz a jelek halmozásával, lásd politikai kampányok) és viselkedéstervezéssel, csak ez nagy erőfeszítés.

Szóval nem hülyék az emberek, van agyuk. Segíteni kell nekik, hogy ne a rossz szándékú manipuláció (ami a kommunikátor érdekeit szolgálja, nem őket) hanem a számukra előnyös befolyásolás hasson rájuk (pl. hogy lehetnek egészségesebbek, boldogabbak, önirányítóbbak, kevésbé tehetetlenek, miként érvényesíthetik a tényleges akaratukat, stb.) Kiveszed a részed ebből? Tény, hogy másokat hülyének minősíteni sokkal kényelmesebb, mint tenni ellene.
(forrás : linkedin Cs. Tamás)

Hozzászólás